Hoe vier kleuren irritaties en misverstanden kunnen oplossen! Ja, je leest het goed. Hoe vier kleuren misverstanden, irritaties en zelfs ruzies kunnen oplossen bij bedrijven, teams, management-leden, en accountmanagers. Sterker nog, zelfs thuis werken deze vier kleuren.
Irritaties over die mensen in jouw omgeving die altijd op een zelfde kortzichtige of juist langdurige manier antwoorden, hoe irritant kan het zijn! Dagelijks luister ik naar directeuren die zich bij tijd en wijlen irriteren aan hun teamleden. Managers en teamleden die zich irriteren aan hun directeur. Of managers die zich aan elkaar ergeren waarbij ergernis nummer één toch “het niet nakomen van beloftes of de werkwijze van de ander” is. Als je dan met de naaste collega in gesprek gaat dan heeft deze persoon vaak geen idee dat er een belofte in samenwerking of plannen niet is nagekomen.
Omdat DISC een eenvoudig gedrags- en communicatie model is, is het voor echt iedereen begrijpelijk en toegankelijk. De stap voor stap toelichting in de opbouw van het model. De vier dimensies die een kleur hebben gekregen, maakt dat er herkenbaarheid voor een ieder is.
Als ik dagelijks de basis van DISC presenteer dan kijk ik naar koppies in zalen waar ik eerst vele vraagtekens zie en na een paar presentatie sheets zie ik ineens glitteroogjes en knikjes van herkenbaarheid. Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik het model met handen en voeten zeer levendig met veel voorbeelden uit de praktijk presenteer en halverwege slaat een zaal toehoorders om naar een lach, elkaar aantikken om te zeggen dat ze het herkennen. Mensen herkennen zichzelf een ook hun medemens evenals de paar voorbeelden die ik vertel.
Dan ontstaat er ineens begrip in een zaal en direct na mijn presentatie willen collega’s die de dag ervoor nog een discussie hadden dit met begrip voor elkaar uitpraten.